Stabdžių sistema skirta važiuojančio automobilio greičiui sumažinti arba automobilį visiškai sustabdyti bei laikyti stovintį. Stabdymo kelias turi būti kuo trumpesnis, o stabdomas automobilis turi neprarasti pusiausvyros ir likti valdomas.
Pagal paskirtį stabdžiai būna darbiniai, atsarginiai, stovėjimo, pagalbiniai ir saviridos. Darbinis stabdys skirtas važiuojančiai transporto priemonei stabdyti pageidaujamu intensyvumu. Tai pagrindinis lengvojo automobilio stabdys. Jis valdomas pedalu. Stovėjimo stabdys laiko stovintį automobilį, kad jis savaime neriedėtų. Jis valdomas rankine svirtimi, todėl dažniausiai vadinamas rankiniu stabdžiu. Stovėjimo stabdys turi laikyti vietoje pakrautą mašiną, stovinčią 25 proc. nuokalnėje. Darbinis ir stovėjimo stabdžiai yra įrengti visuose lengvuosiuose automobiliuose. Atsarginis stabdys skirtas važiuojančiai tansporto priemonei stabdyti, sugedus darbiniam stabdžiui. Lengvajame automobilyje vietoje jo galima pasinaudoti stovėjimo stabdžiu.
Pagalbinis stabdys skirtas stabdyti automobilį, ilgą laiką važiuojantį nuokalne. Jis turi būti transporto priemonėse, kurių bendroji masė didesnė negu 12t, taip pat autobusuose ir automobiliuose, skirtuose važinėti kalnų keliais. Saviridos stabdys skirtas stabdyti lengvoms priekaboms, kai jos, veikiamos inercijos jėgų, stabdomą automobilį pradeda stumti. Kuo labiau priekaba stumia automobilį, tuo intensyviau ji stabdoma.
Stabdžių sistema sudaryta iš stabdžių mechanizmų ir pavaros. Stabdžių mechanizmai yra įrengti visuose automobilių ratuose ir juos stabdo. Pavara jungia stabdžių mechanizmus su stabdžių pedalu arba valdymo svirtimi. Automobilių stabdžių mechanizmai dažniausiai būna būgniniai ir diskiniai. Būgninis stabdžių mechanizmas sudarytas iš būgno, kuris važiuojant sukasi kartu su ratu. Būgno viduje ant stovinčio disko sumontuotos dvi stabdžių trinkelės (kaladėlės) su antdėklais. Apatiniais galais trinkelės paslankiai sujungtos su disku, viršutiniais – remiasi i darbinio cilindro stūmoklius.
Stabdant iš stabdžių pavaros pagrindinio cilindro į darbinį stabdžių cilindrą slegiamas stabdžių skystis. Jis pastumia stūmoklius ir kartu prispaudžia trinkeles prie besisukančio būgno. Atleidus stabdžių pedalą, spyruoklė 5 grąžina stabdžių trinkeles 4 į pradinę padėtį. Senesnių automobilių visi stabdžių mechanizmai būdavo būgniniai. Šiuolaikinių automobilių stabdžių mechanizmai dažniausiai yra diskiniai. Jų veikimo principas panašus į būgninių, tik stabdant trinkelės prispaudžiamos ne prie būgno, o prie kartu su ratu besisukančio disko 1. Diskiniai stabdžių mechanizmai gerai aušinami ir veikia labai efektyviai. Būgniniai stabdžių mechanizmai geriau apsaugoti nuo kelio nešvarumų, todėl jie dar ir šiandien įrengiami galinėse lengvųjų automobilių ašyse. Stabdžių efektyvumas tikrinamas pastačius automobilį priekiniais, o paskui – galiniais ratais ant stabdžių stendo. Nuspaudus stabdžių pedalą, įjungiamas stendas ir išmatuojama stabdymo jėga. Jei stabdžių efektyvumas neatitinka techninių reikalavimų, automobilį eksploatuoti draudžiama.
Įdomus straipsnis apie ekonomiškus automobilius>>
Stabdžių pavara būna mechaninė, hidraulinė ir pneumatinė. Mechaninę pavarą sudaro traukies ir svirtys, jungiančios stabdžių mechanizmus su valdymo svirtimi. Šia pavara valdomi stovėjimo stabdžiai.
Stovėjimo stabdžių mechanizmai yra tie patys galinių ratų stabdžių mechanizmai. Valdymo svirtyje (rankenoje) yra užsklandas, kuris laiko svirtį, kai stovėjimo stabdžiai įjungti. Norint išjungti stovėjimo stabdžius, reikia nuspausti, svirties gale esantį mygtuką ir nuleisti svirtį žemyn.
Automobilį su netvarkingu svirties užsklandų eksploatuoti draudžiama. Apie tai, kad įjungtas stovėjimo stabdys, signalizuoja raudona lemputė, esanti prietaisų skydelyje. Hidrauline stabdžių pavara valdomi darbiniai stabdžiai . Ji sudaryta iš pagrindinio cilindro su bakeliu, vakuuminio stiprintuvo, jungiamųjų vamzdelių bei žarnelių ir slėgio reguliatorių. Nuspaudžiantį stabdžių pedalą, stūmokliai slegia stabdžių skystį iš pagrindinio cilindro į darbinius cilindrus ir įjungia stabdžių mechanizmus. Atleidus pedalą, stabdžių skystis grįžta atgal į pagrindinį cilindrą. Stabdžių skysčio nutekėjimą arba jo -temperatūrinį išsiplėtimą kompensuoja virš pagrindinio cilindro pritvirtintas bakelis. Reikia nuolat stebėti stabdžių skysčio kiekį bakelyje, nes jo trūkstant (ištekėjus per sujungimų nesandarumus) į sistemą gali patekti oro. Tuomet, spaudžiant pedalą, hidraulinėje stabdžių pavaroje tik suslegiamas oras ir stabdžiai gali blogai arba iš viso neveikti. Jei neveikia pagrindinis (darbinis) stabdys, toliau važiuoti draudžiama. Orui iš sistemos pašalinti pavaroje įrengti oro išleidimo čiaupai (vožtuvėliai). Visuose šiuolaikiniuose automobiliuose yra kontrolinė lemputė. Jei stabdžių skysčio per mažai, ji užsidega ryškiai raudona šviesa.
Stabdžių pavaroje įrengtas vakuuminis stiprintuvas palengvina stabdžių valdymą. Jo stiprinimo koeficientas yra nuo dviejų iki trijų ( kai kuriuose automobiliuose – iki keturių). Stiprintuvas iš vienos pusės yra sujungtas su variklio siurbimo kolektoriumi, iš kitos – su atmosferos oru. Šis slėgių skirtumas panaudojamas papildomai jėgai gauti stabdant. Varikliui neveikiant (buksiruojant sugedusį automobilį), stabdžių stiprintuvas irgi neveikia. Tuomet stabdoma be stiprintuvo. Stabdžių skystis iš pagrindinio stabdžių cilindro i darbinius cilindrus slegiamas dviem atskirais kontūrais: vienas kunluras valdo priekinius, kitas – galinius stabdžius.
Kai kuriose stabdžių sistemose vienu kontūru valdomi priekinis kairysis ir užpakalinis dešinysis, o kitu – priekinis dešinysis ir užpakalinis kairysis stabdžiai (“X” forma). Jeigu vienas kontūras sugenda (išteka stabdžių skystis), kitu kontūru valdomi likę stabdžiai. Jei hidraulinė stabdžių pavara nesandari, automobilį eksploatuoti draudžiama.
Kuo geriau ratai sukibę su keliu, tuo didesnė gali būti stabdymo jėga. Jei stabdymo jėga didesnė už ratų sukibimo su keliu jėgą, ratai šliaužia (blokuojami) ir automobilį stabdyti būna sunkiau. Todėl stabdyti reikia taip, kad ratai suktųsi, o ne šliaužtų. Be to, stabdomas automobilis pasvyra į priekį ir galinių ratų apkrova sumažėja. Dėl to jie greičiau blokuojami. Todėl stabdžių pavaroje įrengti slėgio reguliatoriai 8. Jie sumažina stabdžių skysčio slėgį galiniuose stabdžių darbiniuose cilindruose ir ratai praslysta ne taip greitai. Šiuolaikiniuose automobiliuose įrengta stabdžių annblokavimo sistema (ABS).